Zdravie

Pochúťky pre zdravší život

TEBI ŠKVARKOVÁ POMAZÁNKA

1 cibuľa, 1 Hera, 2 pol. lyžice droždia Tebi, 2 strúčiky cesnaku, vegeta, olej, 150g sekané vlašské orechy

Postup: nadrobno nakrájanú cibuľu speníme na oleji, keď zružovie pridáme Tebi a heru /maslo/  a chvíľu dusíme. Potom pridáme orechy, popražíme a dochutíme vegetou, cesnakom. Zatekuta vlejeme do nádoby a necháme stuhnúť.


BÔČIKOVÁ NÁTIERKA

1šálka uvarenej sóje, 1 šálka sterilizovanej kápie, 2 pl lahôdkové sušené droždie Tebi, 4pl oliv. olej, solčanka podľa chuti

Postup: suchú sóju večer namočiť, ráno scediť, zaliať čistou vodou a dať variť do tlakového hrnca s 2 bobkovými listami. Čas varenia je 25 minút. Sóju necháme vychladnúť. Do mixéra dáme 4 Pl nálevovej vody s kápie, pridáme asi 1/3 šálky sóje, 1/3 šálky sterilizovanej kápie, olej, tebi, solčanku všetko zmixovať do hladka. Hustotu nátierky regulujeme vodou z kápie.


 

ORECHOVÁ NÁTIERKA

2 PL masla Flóra-light, 2 PL mleté vlašské orechy, 2PLTebi a troška soli. Všetko dobre vidličkou premiešať a môžeme podávať.

 

 


MRKVOVO ŠPENÁTOVÁ NÁTIERKA S VLAŠSKÝMI ORECHAMI

200g cream chesse, 250 nastrúhaná mrkva, 50g čerstvý baby špenát, 30g nasekané vlašské orechy, 2ks strúčik cesnaku, 1PL olivový olej, 2PL strúhaný parmezán, 1PL chia semienka, mleté čierne korenie, soľ

Mrkvu som si očistila a nastrúhala na hrubšie. Čerstvý špenát a vlašské orechy som nasekala na jemno. Potom som všetky suroviny pridala do misky a vidličkou všetko premiešala, dokiaľ sa všetko spolu pekne neprepojilo. Pomazánka najlepšie chutí na celozrnných hriankach alebo s chrumkavými celozrnnými krekrami.


ZEMIAKOVÝ TATARÁK

4 zemiaky, 1 varené vajce, 1 väčšia cibuľa, 4 strúčky cesnaku, 0,5 dcl oleja, 1pl červenej papriky, 0,5čl štipľavej papriky, 1čl mleté korenie, soľ, 1pl kečupu, 1čl horčice, trochu worčestrovej omáčky (môže byť aj sojová)

Postup: zemiaky v šupke uvaríme, ošúpeme a teplé roztlačíme vidličkou. Pridáme olej, papriku sladkú aj štipľavú, korenie, vajce, na drobno nakrájanú cibuľu, pretlačený cesnak, kečup, horčicu, soľ a worčestrovu omáčku. Všetko dobre vymiešame a na jednu až dve hodiny odložíme do chladničky. Zmes natierame na upečené hrianky.


 

 

CÍCEROVÉ TRUFFLÉ

2šálky uvarený cícer, 2PL mandĺové maslo, 2PLmed/javorový sirup/agave, 2PL práškové kakao, 2ČL mletá škorica, 2PL lúpané konopné semienka

Všetky suroviny som pridala do kuchynského robota a zmixovala do hladkej konzistencie (ide to rozmixovať aj ponorným mixérom). Zo zmesi som si vytvorila guľky, ktoré som následne obalila v práškovom kakau. Skladujeme v uzavretej umelej nádobe v chladničke.


POMARANČOVÉ BROWNIES S ČOKOLÁDOVOU POLEVOU

1a1/2 hnčeka kokosovej múky, 1/2 hrnčeka ľanových semiačok, 1/2 hrnčeka sušených datlí, 1/2 cukety, 4 PL kakaového prášku RAW, 1/2 hrnčeka kokosového oleja, 1 RAW čokoláda,  1 pomaranč, štipka himalájskej soli

V mlynčeku na kávu si zo strúhaného kokosu pripravíme kokosovú múku. To isté urobíme s ľanovými semiačkami. V mixéri so sekacím nožom si zmixujeme kokosovú múku, ľanovú zmes, sušené datle tak, aby sa pekne spojili a vytvorili lepkavú zmes. Do mixéra pridáme soľ, strúhanú kôru a šťavu z pomaranča, strúhanú cuketu, kakao a polovicu pripraveného kokosového oleja. Všetko zmixujeme. Vyberieme z mixéra a zmes natlačíme do formy v tvare kocky, ktorú si vystelieme papierom na pečenie. Dáme do mrazničky asi na 30 minút. Medzitým si roztopíme raw čokoládu so zvyškom kokosového masla, zamiešame to spolu a vylejeme na vychladenú zmes vo forme. Opäť vložíme do mrazničky asi na 15 minút. Vyberieme, nakrájame a podávame ozdobené pomarančom.


ZDRAVÁ BÁBOVKA        
3 šálky ovsených vločiek, 3 vajcia, 1 pohár hnedého trstinového cukru, 1 pohár olivového oleja, 1 pohár bieleho jogurtu, 1 balíček vanilkového cukru, 1 kypriaci prášok do pečiva, štipka soli, citrónová kôra, hrozienka alebo rozdrvené orechy, môže byť aj kompót z brusníc alebo čučoriedok
Postup: ovsené vločky rozmixujeme. Všetky suroviny spolu zmiešame a dáme do bábovkovej formy, ktorú sme vymastili maslom a vysypali strúhankou, prípadne rozdrvenými vločkami. Rúru podhrejme a pečieme 40 až 50 minút pri teplote 160 stupňov Celzia. Po upečení potrieme lekvárom alebo polejeme čokoládou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SYPANÝ TVAROHOVÝ ZÁKUSOK

1 maslo, 2,5 pohára ovsené vločky jemné, 1 pohár múka polohruba, alebo špaldová, 0,5 pohára detskej krupice, 1 pohár trstinový cukor, 1ks prášok do pečiva, trošku soli. Všetko premiešame. Plnka: 3 balíčky tvarohu, vanilkový cukor, trstinový cukor podľa potreby, 2ks vajcia, ľubovoľné ovocie, ríbezle, čučoriedky, maliny                                                            

Postup: plech si vymastíme maslom na hrubšie, nasypeme polovicu zmesi, dáme tvarohovú plnku a druhú polovicu zmesi nasypeme na vrch. Na vrch pokrájame celé maslo na plátky a dáme upiecť.


AVOKÁDOVÁ NÁTIERKA

Zrelé avokádo – popučiť, pridať citrónovú šťavu – pokvapkať, Himalájska soľ, Tebi
nakrájané paradajky, medvedí cesnak, cibuľka, paprika.


Keď ho mám tak si ho nevážim, a keď som ho stratil ťažko ho získať.

Informácie o zdravom životnom štýle môžte získať na www.zivotazdravie.sk


„Keď som bol na stáži na univerzite Johna Hopkinsa,“

povedal doktor Ben Carson, známy neurochirurg,  „urobilo na mňa veľký dojem postavenie pacientov, ktorých som vídal v izbách. Bolo tam veľa hláv štátov, členov kráľovských rodín a predstaviteľov mnohých veľkých organizácií. Mnohí z nich umierali na zákerné choroby a ochotne by dali svoje posledné peniaze za to, aby boli zdraví. Tieto hraničné situácie skutočne porovnávajú poradie hodnôt podľa ich naozajstnej dôležitosti.“

citát z knihy: M. A. Finley, P. N. Landless –  Pohoda&zdravie tajomstvo úspechu

Zdravie je tou najväčšou hodnotou a je úplne jedno, či ste chudobný alebo bohatý. Bez zdravia je všetko ostatné bezcenné. Nezabúdajme teda na naše fyzické, duševné i duchovné zdravie. Nezaoberajme sa otázkou zdravia len vtedy, keď nám niečo hrozí.  Svet sa stáva     v mnohých ohľadoch nebezpečným a chorým miestom. Je teda dôležité robiť správne rozhodnutia. Mnohým problémom, totiž môžeme predchádzať. 

 


    MRKVA   – pravá liečivá potravina

O mrkve sa toho už veľa nahovorilo i napísalo. Pravdou však ostáva, že mrkva je pre nás najlacnejšou a najviac dostupnou potravinou. Prečo si ju teda nedopriať?

Mrkva obsahuje, okrem iného, 3 výnimočné látky:

  1. Betakarotén – v tele sa premieňa na vitamín A a pomáha zabezpečovať správne fungovanie sietnice, najmä pri nočnom videní, udržiava kožu a sliznicu v dobrej kondícii.
  2. Rastlinná vláknina – pomáha regulovať stolicu a upokojuje črevnú sliznicu.
  3. Éterický olej – pôsobí proti črevným parazitom.

Príprava a použitie: 

  • surová – rôzne šaláty
  • varená – je sladšia ale nestráca obsah betakaroténu
  • šťava – chutný a výživný nápoj

 

 

 

 

 

 


ŠPENÁT – NAJVÝŽIVNEJŠIA ZELENÁ LISTOVÁ ZELENINA

Nie každá listová zelenina sa môže pochváliť seriálovou televíznou produkciou. Známa postava z kresleného seriálu PEPEK Námorník /1953/, vďačil svojej obrovskej sile práve špenátu. 

Špenát má len 22 kalórii na 100 gramov. Ale práve tých 100 gramov poskytuje:

  • dve tretiny dennej potreby vitamínu A
  • celú dennú potrebu kyseliny listovej
  • polovicu dennej potreby vitamínu C
  • takmer štvrtinu dennej potreby horčíka
  • viac ako štvrtinu dennej potreby železa

Okrem toho, že špenát dodáva silu svalom, jeho pravidelná konzumácia pomáha nestratiť ostrosť zraku ani vo veku 55. – 80. Môžete ho konzumovať surový, mrazený, varený alebo ako šťavu, najlepšie pol pohára každý deň pred obedom alebo večerou. 🙂